Regulamin MSU
Regulamin Mini Samorządu Uczniowskiego
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki
w Jastrzębiu
Regulamin zawiera:
- Wstęp
- Postanowienia ogólne.
- Struktura organizacyjna Mini Samorządu.
- Tryb przeprowadzania wyborów do Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Zadania opiekunów Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Kompetencje Mini Samorządu.
- Działalność gospodarcza Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Cele i założenia działalności Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Postanowienia końcowe.
Wstęp
Samorząd Uczniowski jest jedną z organizacji, która w istotny sposób wpływa na obraz i życie szkoły.
Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I- III zajmuje ważne miejsce. Poprzez jej tworzenie rozwijamy postawę, wiedzę i umiejętności pozwalające kierować życiem ludzi w sposób demokratyczny. Uczymy odpowiedzialności za rozwój wspólnoty, aktywności, pozwalającej świadomie kształtować otoczenie, a także umiejętności współpracy i szukania porozumienia w zespole, szacunku dla odmienności przekonań, otwartości, pozyskiwania sojuszników działań.
Uświadamiamy dzieciom, iż nie jesteśmy sami, funkcjonujemy w społeczności – klasy, szkoły, wsi, gminy, powiatu, województwa, kraju.
Ten rodzaj działalności dzieci stanowi istotny element modelowania współczesnej szkoły. Dlatego właśnie już od najmłodszych lat przygotowujemy uczniów do aktywnego
i twórczego uczestnictwa w życiu.
- 1.
Postanowienia ogólne.
- W Publicznej Szkole Podstawowej w Jastrzębiu działa Mini Samorząd Uczniowski.
- Mini Samorząd Uczniowski tworzą uczniowie klas I- III.
- Regulamin Mini Samorządu jest zgodny ze Statutem Szkoły.
- Do organów Małego Samorządu należą:
- a) Rada Mini Samorządu,
- b) Samorządy klas I- III.
- 2.
Struktura organizacyjna Mini Samorządu
- Mini Samorząd Szkolny reprezentowany jest przez:
- – przewodniczącego MSU
- – zastępcę przewodniczącego
- – sekretarza
- Mini Samorząd Uczniowski współpracuje z Samorządem Uczniowskim.
- Mini Samorząd Uczniowski:
- opracowuje projekty i realizuje działania na podstawie propozycji Samorządów Klasowych,
- zatwierdza plan pracy przewidziany na dany rok szkolny;
- czuwa nad prawidłową pracą całej społeczności uczniowskiej;
- reprezentuje społeczność uczniowską z I etapu kształcenia przed Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną, Dyrektorem Szkoły.
- 3.
Tryb przeprowadzania wyborów do Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym w pierwszej połowie października.
- Kandydatami do Rady MSU są uczniowie klas I – III.
- Wybór do Rady MSU odbywa się drogą wyborów spośród wcześniej zgłoszonych kandydatów każdej z klas.
- W skład Rady wchodzą 3 osoby, które uzyskały największą liczbę głosów.
- Wybory odbywają się pod nadzorem Komisji Wyborczej, w skład której wchodzą opiekunowie MSU oraz przedstawiciele Samorządów Klasowych.
- Członkami Rady mogą zostać jedynie uczniowie PSP w Jastrzębiu. W chwili odejścia ze szkoły uczeń przestaje być członkiem Rady.
- Procedura wyborów (harmonogram głosowania, listy kandydatów) ustalana jest przez opiekunów MSU oraz Samorządy Klasowe na zebraniu ogólnym.
- Kadencja wybranych osób do MSU trwa 1 rok.
- W zebraniach samorządu bierze udział Rada MSU i przynajmniej po 1 przedstawicielu samorządów klasowych.
- Zebrania MSU odbywają się według potrzeb, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.
- Uchwały, opinie i wnioski zapadają zwykłą większością głosów.
- 4.
Zadania opiekunów Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Wyboru Opiekunów Mini Samorządu Uczniowskiego z ramienia Rady Pedagogicznej dokonuje Dyrektor Szkoły.
- Opiekun Mini Samorządu Uczniowskiego w uzasadnionych przypadkach może złożyć dymisję z pełnionej funkcji. Na jego miejsce Dyrektor Szkoły
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną ustala nowego Opiekuna. - Opiekun Samorządu Uczniowskiego ma za zadanie:
- – czuwać nad całokształtem prac Samorządu,
- – aktywizować uczniów do brania czynnego udziału w życiu szkoły,
- – opracować i prowadzić dokumentację Mini Samorządu Uczniowskiego
(regulaminy, plan pracy, sprawozdania), - – pośredniczyć między uczniami, a nauczycielami,
- – doradzać i wspomagać inicjatywy uczniowskie,
- – pośredniczyć w rozwiązywaniu konfliktów na różnych płaszczyznach.
- 5.
Kompetencje Mini Samorządu Uczniowskiego.
- Mini Samorząd może przedstawiać swoje opinie i propozycje dotyczące bieżących spraw szkoły Radzie Samorządu Uczniowskiego lub jego opiekunowi.
- Mini Samorząd ma prawo do redagowania informacji o swojej działalności na gazetce tematycznej oraz na szkolnej stronie internetowej.
- Mini Samorząd ma prawo poprosić o pomoc w realizacji zadań każdego członka Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
- 6.
Działalność gospodarcza Mini Samorządu Uczniowskiego.
Samorząd uzyskuje dochody z następujących źródeł:
- Organizacja imprez szkolnych (np. bilety wstępu na dyskoteki, sprzedaż prac lub ciast wykonanych przez uczniów).
- Środki przekazywane przez sponsorów.
- Środki uzyskane ze zbiórki surowców wtórnych.
- 7.
Cele i założenia działalności Mini Samorządu Uczniowskiego
- Cel główny:
- Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I- III.
- Cele szczegółowe:
- Reprezentowanie ogółu uczniów klas I- III Publicznej Szkoły Podstawowej
w Jastrzębiu. - Kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania uczniów w młodszym wieku szkolnym.
- Stwarzanie warunków do aktywności, samooceny i samokontroli od pierwszych lat nauki szkolnej.
- Wczesne przygotowanie uczniów szkoły do udziału w pracach Samorządu Uczniowskiego.
- Podejmowanie inicjatyw zmierzających do podniesienia jakości pracy szkoły.
- Uczenie samorządności na terenie szkoły i poza nią.
- Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji.
- Zagwarantowanie uczniom przestrzegania praw ucznia wynikających ze Statutu Szkoły oraz innych aktów prawnych (Konwencja Praw Dziecka).
- Kształcenie modelu ucznia aktywnego, umiejętnie współpracującego w zespole.
- Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną, regionalną, zdrowotną
i ekologiczną.
- Założenia:
- Pobudzanie i aktywizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, piękno.
- Zachęcanie i angażowanie uczniów do wykonywania prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
- Dbanie o ład i porządek w szkole i poza nią.
- Współudział w organizacji imprez szkolnych i międzyszkolnych.
- Prowadzenie tablicy informacyjnej Mini Samorządu Uczniowskiego
- Sporządzanie gazetek okolicznościowych.
- Organizacja i udział w akcjach charytatywnych.
- Organizacja konkursów.
- Współpraca z Samorządem Uczniowskim.
- Formy realizacji:
- Przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych.
- Bieżąca aktualizacja tablicy informacyjnej.
- Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka.
- Organizowanie akcji charytatywnych.
- Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursów dla uczniów klas I – III.
- Metody pracy:
- Rozmowa, dyskusja, pogadanka.
- Praktycznego działania.
- Wpływu osobistego, sytuacyjnego, społecznego.
- Ekspresji twórczej
- 8.
Postanowienia końcowe.
Wszystkie sprawy, które pojawiają się w trakcie działalności MSU, a co do których nie ma odniesienia w regulaminie, będą rozstrzygane na spotkaniach MSU. Opiekunowie zastrzegają sobie prawo do wprowadzenia zmian w planie działań Mini Samorządu Uczniowskiego.